Login


Register | Recover Password
 

TÉLI AUTÓZÁS – MÉG NÉHÁNY JÓ TANÁCS

Akik legalább egy kicsit is érintettek az autózásban, már biztosan mind tudják a szabályt, miszerint ha az átlaghőmérséklet tartósan 7 Celsius fok alá kerül, akkor már téli gumival kell közlekedni. De miért is fontos ez? „A nyári abroncsok gumikeveréke jóval lágyabb anyagból készül, mint a télieké, így alacsonyabb hőmérsékleten merevebbé, ridegebbé válnak. Ennek következtében pedig nem látják el megfelelően a feladatukat” – árulta el Simon Péter. Ha pedig eljön a gumicsere ideje, érdemes pár kritériumot szem előtt tartani, mielőtt a következő szezonra is felrakatnánk az abroncsokat. A használat mértéke, valamint a gumik kémiai összetételének változása egyaránt hatással van az élettartamra. Simon Péter szerint nincs ökölszabály arra vonatkozóan, hogy a gyártástól számítva hány évig ajánlatos egy-egy garnitúrát használni. Ez nagyban függ a gyártóktól, hogy milyen minőségű anyagokkal dolgoznak, valamint a kopottságtól, az elhasználódás mértékétől. Érdemes kikérni a márkaszervizek szakembereinek véleményét és megvizsgálni a gumik profilmélységét. A téli abroncsoknál legalább 4 mm vastagságúnak kell lennie a lamelláknak, hogy nyugodtan, biztonságban tudjunk velük közlekedni.

telivezetes1

Ne csak a gumira figyeljünk!
Autónk téli felkészítése azonban nem szabad, hogy csak a téli kerékcserében merüljön ki. Már az ősz beköszöntével is megváltoznak a látási viszonyok, sokkal többet használjuk a gépjárművet szürkületben, sötétben. A szakértők ezért hangsúlyozzák a megfelelően beállított fényszórók fontosságát. Ahogy az ORFK – Látni és látszani kampánya is erre hívja fel a figyelmet. Hiába azonban a jó világítás, ha nem látunk ki a szélvédőn – ennek megóvása kívülről és belülről egyaránt lényeges. Ahhoz, hogy a szélvédőlapátok ne hagyjanak csíkokat, ne karcoljanak, érdemes rendszeresen ellenőrizni a gumibevonatukat, és évente lecserélni a lapátokat. Mindig takarítsuk le megfelelően az autónkat, ugyanis ha nagy hóréteg van rajta, az a fogyasztását is jócskán megnövelheti. Vigyázni kell azonban az ablaktörléssel, ugyanis könnyedén kárt okozhatunk, ha lefagyott szélvédőn kapcsoljuk be ezt a funkciót. Az autón belül viszont a pára nehezítheti meg az életünket. Manapság a klímával ez viszonylag könnyen eltüntethető, de ha a fűtési vagy hűtési rendszer nem működik jól, vagy eldugult a pollenszűrő, akkor nem tudja ellátni feladatát. Ilyenkor hiába tartjuk kívülről rendben az autót, belülről a pára meggátolja, hogy kilássunk a kocsiból. Ugyancsak ügyelnünk kell a folyadékszintekre. Ahogy hűl az idő, érdemes minél előbb elhasználni a nyári ablakmosó folyadékot, különben fagydugó keletkezhet, sőt a műanyag tartályok meg is repedhetnek a hideg hatására. A hűtőfolyadék esetében pedig a fagyáspont ellenőrzése ajánlott, hogy aztán a megfelelő fagyálló hűtőfolyadék újratöltésével növeljük a hűtési rendszer élettartamát, és megvédjük a korróziótól. „Az akkumulátorok is sokkal nagyobb igénybevételnek vannak kitéve télen” – tette hozzá Simon Péter. „Egyrészt a külső hőmérséklet csökkenésével a kapacitásuk is lecsökken, másrészt az autókban található fémmotorok szoros illesztései még szűkebbek lesznek, a motorolajnak pedig megváltozik a viszkozitása. Tehát nagyobb erő kell ahhoz, hogy beindítsuk a gépjárművet, ami néha borzasztó kellemetlen perceket okozhat reggelente.”

Vezetéstechnikai kisokos
Ám nem csak az autónknak van szüksége téli felkészítésre, hanem nekünk, autósoknak is. A csapadékosabb, hidegebb idő beköszöntével ugyanis sokan felveszik a „négykerekű esőkabátot”, vagyis inkább kocsiba szállnak – még ha kevésbé rutinos vezetők is – mint hogy megázzanak. Gyakran kapkodnak, és nem tudják, mit is kell tenni bizonyos forgalmi szituációkban. A Duna Autó Zrt. szakértői 3+1 tanácsot fogalmaztak meg az autósoknak a biztonságos őszi-téli közlekedés érdekében:
1. Vezessünk egyenletesen, ne kapkodjunk!
2. Kerüljük a hirtelen fékezést és számoljunk az átlagosnál nagyobb féktávval!
3. Fokozottan figyeljünk az útviszonyokra (jeges foltok, kitaposott vályúk, csúszós latyak, stb.)
+1. Csakis olyan autót használjunk, amely fel van készítve az aktuális időjárási viszonyokhoz! Hiszen a legfontosabb, hogy biztosan, épségben célba érjünk!

Print